pondelok 3. decembra 2012

Ako vznikol a kto financuje SMER

Od HZDS k Smeru 
Viacerí z tých, ktorí sú dnes blízki Smeru, dlhé roky podporovali HZDS. K zmene prišlo pred voľbami 2002, keď to vyzeralo na jednoznačné víťazstvo Ro­berta Fica. 

„Pre ľudí ako Ivan Kiňo, Ján Gabriel či Jozef Brhel bol Smer vedľajšou investíciou, ak by sa HZDS nedostalo po voľbách do vlády,“ povedal v októbri 2005 časopisu .týždeň poslanec HZDS Jaroslav Jaduš. Za kľúčovú postavu v zákulisí Smeru označil Vladimíra Poóra. 

Vlani pred voľbami predseda HZDS Vladimír Mečiar povedal, že Smer budú po voľbách o­vplyvňovať miliardári z ekono­mického pozadia strany. Ekonomické skupiny v pozadí strán majú podľa jeho slov niekedy ta­ký vplyv na politiku, že určujú, čo politici môžu robiť. „Ja som sa toho, našťastie, zbavil. Ale, povedzme, v Smere sú mimoriadne intenzívni.“ K téme prepojenia politiky a kapitálu v Smere sa vyjadril pred týždňom v relácii Na telo televízie Markíza. „Povedal som to vtedy, bolo to aktuálne vtedy a teraz robíme všetko pre to, aby to tak nebolo.“ Čo konkrétne, neprezradil. 

Vážne prepojenia 
V rezorte dopravy je kľúčovým Poórovým človekom minister Vážny. Ten sedel v predstavenstve Nafty Gbely v čase, keď tam bol Poór jedným z akcio­nárov. „Poznáme sa dlho, ale nestretávame sa, aby nás spolu nespájali. Poznám aj Kiňa,“ reagoval Vážny. 

S Gabrielom bol minister v orgánoch Biotiky. Spoločné pô­so­­benie trvalo asi nejaké dva mesiace, tvrdí Vážny. Podľa obchodného registra ich bolo pätnásť. 

Štátny tajomník rezortu dopravy Milan Mojš má spoločnú minulosť s úspešným podnikateľom Milanom Fiľom. Pôsobili spolu vo firmách SHP Slavošovce a Severoslovenské celulózky a papierne. „Je pravda, že som pracoval pre pána Fiľa. Každý niekde pracuje, nevidím v tom problém,“ tvrdí Mojš. 

Daniel Šulík je v Dozornej rade SPP. S Fiľom kedysi figuroval vo firme Matador Belt Trade. „Poznáme sa dlhé roky, pôsobili sme aj v iných firmách. Počul som, že nominácie sú organizované, ale neviem, ako to mali strany rozdelené, do ktorého okienka ma dali,“ hovorí Šulík. 

Vladimír Ševčík sedí v predstavenstve Slovenskej elektrizačnej prenosovej sústavy. S Fiľom bol v troch firmách, s Kiňom a Gabrielom sa stretol v Harmaneckých papierňach. „Poznáme sa, do funkcie ma však oslovil rezort hospodárstva. Ako odborníka.“

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára